Tuesday, October 18, 2005

Music and meaning

Friedrich Schlegel on meaning in music (1798) (English translation below)

Es pflegt manchem seltsam und laecherlich aufzufallen, wenn die Musiker von den Gedanken in ihren Kompositionen reden; und oft mag es auch so geschehen, dass man wahrnimmt, sie haben mehr Gedanken in ihrer Musik als ueber dieselbe. Wer aber Sinn fuer die wunderbaren Affinitaeten aller Kuenste und Wissenschaften hat, wird die Sache wenigstens nicht aus dem platten Gesichtspunkt der sogenannten Natuerlichkeit betrachten, nach welcher die Musik nur Sprache der Empfindung sein soll, und eine gewisse Tendenz aller reinen Instrumentalmusik zur Philosophie an sich nicht unmoeglich finden. Muss die reine Instrumentalmusik sich nicht selbst einen Text erschaffen ? Und wird das Thema in ihr nicht so entwickelt, bestaetigt, variiert und kontrastiert wie der Gegenstand der Meditation in einer philosophischen Ideenreihe ?

It generally strikes many people as strange and ridiculous if musicians talk about the thoughts (=themes) in their compositions; and often it may even happen that we perceive that they have more thought in their music than about it. Who has a feeling, however, for the wonderful affinity of all the arts and sciences will at least not consider the matter from the flat and so-called "natural" point of view, according to which music should be nothing more than the language of sentiment, and he will find a certain tendency of all pure music to philosophy not inherently impossible. Must not pure instrumental music itself create its own text? And is not the theme in it developed, confirmed, varied, and constrasted in the same way as the object of meditation in a philosophical series of ideas?

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